De Federal Learning Account: zo werkt het

Op 1 april 2024 trad de wet tot invoering van de Federal Learning Account (FLA) in werking. Wat moet je daarover weten?

De Federal Learning Account (FLA) is een registratietool waarin alle opleidingen moeten worden geregistreerd die werden aangeboden aan elke werknemer van alle Belgische ondernemingen. Die FLA is ingevoerd om het individueel opleidingsrecht uit de Arbeidsdeal te beheren en te controleren.

Hoe moet je de opleidingen registreren?

Sinds 1 april kan je als onderneming de verplichtingen (lees: het registreren van opleidingsrechten en gevolgde opleidingen) vervullen op 3 manieren via de applicatie CareerPro - Federal Learning Account op socialsecurity.be.

1. Via de onlinedienst op het portaal van de sociale zekerheid. Via die weg kan je de opleidingen registreren zonder daar specifiek een IT-systeem voor op te zetten.

2. Door het opzetten van een kanaal via het portaal van de sociale zekerheid waar je via een batch-upload gegevens kan registreren in de FLA. Dit kanaal is vooral interessant voor grotere bedrijven die grote hoeveelheden gegevens in bulk willen verzenden.

3. Door het opzetten van een API-kanaal via het portaal van de sociale zekerheid waar je synchroon gegevens kan laten sturen richting de FLA. Ook dit kanaal is doorgaans interessanter voor grotere bedrijven die het beheer van de opleidingsrekeningen in het eigen systeem willen centraliseren en een direct antwoord willen.

Belangrijk: je wacht best nog even

Het VBO (Verbond voor Belgische Ondernemingen) waar Embuild toe behoort, meldt dat de versie die op 1 april online ging, een bètaversie is. Dit betekent dat de applicatie nog niet helemaal op punt staat en dat er nog aan gewerkt wordt.

Ook Embuild raadt aan om nog even te wachten: 'In april en mei zal de applicatie waarschijnlijk een aantal kinderziektes bevatten. We raden daarom aan om te kijken hoe het eruit ziet, maar voorlopig nog geen gegevens in te voeren. Een meer afgewerkte versie van de applicatie zou vanaf 1 juni beschikbaar moeten zijn. Daarna komt er een overgangsperiode van 6 maanden (tot eind november) waarin gegevens kunnen worden ingevoerd.'

» Lees ook: "Federal Learning Account - werkgevers ondersteunen de uitrol niet"

Welke opleidingsgegevens moet je registreren?

De wet treedt in werking op 1 april 2024. Alle opleidingsgegevens vanaf die datum vallen onder de wet en dienen geregistreerd te worden.

De FOD WASO stelt dat de opleidingsgegevens van het eerste kwartaal 2024 óók zouden moeten geregistreerd worden, maar hiervoor bestaat geen wettelijke basis. Opleidingsgegevens van voor de inwerkingtreding van de wet kan je registreren maar hiertoe ben je dus wettelijk niet verplicht, al ziet de overheid dit dus anders.

Embuild Oost-Vlaanderen, jouw ideale opleidingspartner

In een snel evoluerende sector als de bouw is het noodzakelijk dat iedereen zich continu blijft ontwikkelen.

Wij houden als sectororganisatie steeds de vinger aan de pols en organiseren jaarlijks honderden opleidingen die specifiek gericht zijn op professionals in de brede bouwsector. Zowel voor arbeiders als bedienden.

Lid van Embuild Oost-Vlaanderen en vragen hierover? Contacteer onze adviseurs.

Stel je vraag aan de sociaaljuridische dienst

Vul uw ondernemingsnummer in met alleen cijfers (dus geen BE of puntjes). Geen ondernemingsnummer? Tik dan "0".