Communie- of lentefeest: hoe zit het met klein verlet (omstandigheidsverlof) in de bouw

Klein verlet (omstandigheidsverlof) in de bouw

Binnenkort zijn er weer plechtige communie- en lentefeesten. In welke gevallen kan een medewerker klein verlet aanvragen?

Omstandigheidsverlof is een periode waarin werknemers het recht hebben afwezig te zijn van het werk, met behoud van loon. Dat verlof wordt ook wel "klein verlet" of "kort verzuim" genoemd.

Omstandigheidsverlof kan aangevraagd worden voor familiegebeurtenissen, om staatsburgerlijke of burgerlijke opdrachten te vervullen of, in bepaalde gevallen, om voor het gerecht te verschijnen.

Communie- of lentefeest

Wanneer kan je werknemer omstandigheidsverlof aanvragen voor een communiefeest of lentefeest (feest van de vrijzinnige jeugd)?

• Plechtige communie (dus niét voor een eerste communie) van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e)*: op de dag van de plechtigheid.
    Wanneer deze samenvalt met een zondag, feestdag, of gewone inactiviteitsdag: de gewone activiteitsdag die onmiddellijk aan de gebeurtenis voorafgaat of erop volgt;
  • Deelneming van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e)* aan het feest van de vrijzinnige jeugd daar waar dit feest plaatsvindt: op de dag van het feest.
    Wanneer dit samenvalt met een zondag, feestdag of gewone inactiviteitsdag: de gewone activiteitsdag die onmiddellijk aan de gebeurtenis voorafgaat of erop volgt).

* Het koninklijk besluit van 28 augustus 1963 stelt de wettelijk samenwonende gelijk aan de echtgeno(o)t(e).

Klein verlet in de bouw

Er zijn verschillende redenen waarvoor een werknemer omstandigheidsverlof kan aanvragen.

(+) Download een actuele lijst met redenen voor klein verlet van onze bouwdatabank.

Ben je lid van Embuild Oost-Vlaanderen en heb je hier vragen over? Contacteer onze adviseurs.

Stel je vraag aan de sociaaljuridische dienst

Vul uw ondernemingsnummer in met alleen cijfers (dus geen BE of puntjes). Geen ondernemingsnummer? Tik dan "0".

Ben je nog geen lid van Embuild Oost-Vlaanderen?

Of je nu net gestart bent als ondernemer in de bouw of al verschillende jaren op de teller hebt, je doet er goed aan je te omringen met professionals.

We informeren jou, staan je bij met praktisch advies en voorzien je van een bouwdatabank met tientallen modelcontracten en documenten.

Ontdek vandaag nog alle voordelen van een lidmaatschap bij Embuild.