Wat moet je weten over bedrijfswagens?

Wat moet je weten over bedrijfswagens

In deze informatienota van de Confederatie Bouw gaat het onder meer over het belastbaar voordeel bij privégebruik, de berekening ervan en wat bij collectief vervoer.

Wanneer spreken we van een voordeel van alle aard bij bedrijfswagens?

Indien een werknemer of een bedrijfsleider gebruikmaakt van een firmawagen die voor persoonlijke doeleinden wordt gebruikt, ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard. Hier moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende gebruiken. (privé, beroep, woon-werk).

Hoe wordt dit berekend?

Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een formule. Die formule wordt uitgebreid geduid in de nota die je kan opvragen.

Gelden er speciale regels in verband met collectief vervoer?

Hier gelden specifieke regels voor het al dan niet bestaan van het voordeel zowel bij de passagiers als bij de chauffeur.

Modeldocumenten met betrekking tot bedrijfswagens

Je kan bij ons, als lid van Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen, een aantal modeldocumenten gratis opvragen zoals een carpolicy en een track & trace-policy.

Voor je fiscale vragen kan je terecht bij Lut Lambert, voor de nota en modeldocumenten neem je contact op met Marie Van Looy.