Vlaams beschermingsmechanisme 7 voor maand april

Helping

Ondernemers die te kampen hebben met een serieuze omzetdaling omwille van het coronavirus, kunnen nog steeds een beroep doen op het Vlaams beschermingsmechanisme 7. Voor de maand april kan je nog tot en met 15 juni een aanvraag indienen.

Deze premie is er voor ondernemers in het Vlaamse Gewest die door de maatregelen van het Overlegcomité vanaf 28 oktober 2020, inzake het coronavirus te kampen hebben met een omzetdaling van minstens 60% in de periode van 1 april 2021 tot en met 30 april 2021, ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Wie verplicht moet sluiten kan voor de sluitingsperiode steun aanvragen zonder de omzetdaling aan te tonen.

De premie bedraagt 15% van de omzet, exclusief btw, in de periode van 1 april 2019 tot en met 30 april 2019, beperkt tot een bepaald bedrag dat varieert in functie van het aantal RSZ ingeschreven werknemers. Zelfstandigen in bijberoep krijgen 7,5% steun.

Je kan deze premie aanvragen tot en met 15 juni 2021 op de website van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).

Wie komt in aanmerking voor deze steunmaatregel?

Deze premie is er voor de onderneming met een exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest die open was met een omzetdaling van 60% of verplicht moest sluiten:

• Die open is maar die ingevolge de maatregelen van het Overlegcomité vanaf 28 oktober 2020 inzake het coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid geconfronteerd wordt met een omzetdaling van minstens 60% in de periode van april 2021 tot en met 30 april 2021.
  • Die verplicht gesloten is in de periode van 1 april 2021 tot en met 30 april 2021. De referentieperiode is de overeenkomstige periode in de maand april 2019.

De ondernemingen moeten hun omzetdaling niet aantonen als ze steun aanvragen voor de periode die ze verplicht werden te sluiten.

Lid van Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen en vragen over deze of andere COVID-19-steunmaatregelen? Neem dan gerust contact op met ons.