Verlaagde btw van 6% op sloop en heropbouw wordt verlengd

Muur slopen

De federale regering heeft beslist om de verlaagde btw van 6% op sloop en wederopbouw te verlengen na 2022. 'Sloop en heropbouw van verouderde panden is in de meeste gevallen veel beter voor het klimaat en het milieu dan gedeeltelijke renovatie. Het vermindert ook de druk om nieuwe bouwgronden aan te snijden', zegt Niko Demeester, CEO van Confederatie Bouw.

Een verlenging van deze maatregel was noodzakelijk om zekerheid te bieden aan projecten die nu nog in een beginfase zitten, maar waarvan de vergunning binnenkort wordt afgeleverd en er vervolgens een afbraak dient te gebeuren

Zekerheid bieden

De Confederatie Bouw vroeg al een tijd om de tijdelijke algemene btw-verlaging van 21 naar 6% op sloop en heropbouw te verlengen. Een verlenging van deze maatregel was volgens de Confederatie noodzakelijk om zekerheid te bieden aan projecten die nu nog in een beginfase zitten, maar waarvan de vergunning binnenkort wordt afgeleverd en er vervolgens een afbraak dient te gebeuren (archeologisch onderzoek, sonderingsstudies …).

Het gevolg? De effectieve bouw kan pas na december 2022 beginnen.

Ook wanneer het gaat over grotere bouwprojecten (bijvoorbeeld meer dan 10 appartementen) krijgt men die bouwtermijn in de praktijk voor eind december 2022 niet af. Het resultaat zou geweest zijn dat heel veel kopers voor te slopen verouderde panden daardoor afgeschrikt worden. Zij zouden wel willen kopen, maar begrijpelijker wijze willen zij de zekerheid hebben dat zij kunnen genieten van het 6% btw-regime.

6% op warmtepompen en zonnepanelen

'Sloop en heropbouw van verouderde panden is in de meeste gevallen veel beter voor het klimaat en het milieu dan gedeeltelijke renovatie. Het vermindert ook de druk om nieuwe bouwgronden aan te snijden. We zijn blij dat de federale regering hieraan gevolg geeft. Wel moeten natuurlijk nog de concrete toepassingsmodaliteiten van deze maatregel verduidelijkt worden', duidt Demeester.

De Confederatie is ook enthousiast over de verlaging van de btw naar 6% voor warmtepompen en zonnepanelen - óók voor nieuwbouw - en het energiezuinig maken van overheidsgebouwen.

Vragen hierover en lid van Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen?
Neem dan contact met ons op.