Stijgende prijzen isolatiemateriaal: doorgedreven onderzoek dringend nodig

PUR en PIR Dakisolatie

De Confederatie Bouw houdt de evolutie van de prijzen van PIR en PUR, de belangrijkste isolatiematerialen die in de bouw gebruikt worden, nauwgezet in het oog. De laatste maanden ging de prijs van MDI, het belangrijkste onderdeel van PIR en PUR, met een kwart naar boven. "Dit probleem moet van naderbij onderzocht worden want het krijgt een repetitief karakter en het heeft enorme gevolgen voor onze sector", vindt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.

De prijzen van PIR en PUR zijn de afgelopen maanden met een kwart gestegen. Dat is onder andere het gevolg van de coronacrisis en het feit dat olieraffinaderijen minder benzeen zouden produceren. MDI, het belangrijkste onderdeel van PIR en PUR, wordt immers vervaardigd op basis van benzeen.

De Confederatie Bouw monitort de prijzen van PIR en PUR van nabij en vraagt om de problematiek nauwgezet te onderzoeken. Ook in 2017 deden prijsstijgingen van isolatiemateriaal de bouw stevig pijn. Het zou uitstekend zijn mochten de bevoegde autoriteiten er zich over buigen, want die prijsstijging gaat ook gepaard met de levertermijn die in het gedrang komt. De grote impact van de problematiek op de ganse bouwketen en de eindklant rechtvaardigt zeker dat snel en grondig onderzoek plaatsvindt.

Lid van Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen en je wil over dit onderwerp iets kwijt? Laat het ons weten.