Sanitel plaatste klimaatregeling in nieuw onderzoekscentrum van UGent

In het wetenschapspark op het Eiland Zwijnaarde bouwde de UGent, in samenwerking met het Incubatie- en Innovatiecentrum Universiteit Gent, een onderzoekscentrum voor recyclage: CAPTURE, wat goed is voor zo’n 7.000 vierkante meter onderzoeksruimte.

Sanitel plaatste klimaatregeling in nieuw onderzoekscentrum van UGent

Sanitel is al meer dan dertig jaar partner voor klimaatoplossingen en sanitaire installaties.

De HVAC/S-integrator uit Waasmunster telt een veertigtal medewerkers en biedt totaaloplossingen in onder meer woningen, appartementen, ziekenhuizen en woonzorgcentra, openbare gebouwen, kantoor en retail, industrie en scholen.

Het Incubatie- en Innovatiecentrum Universiteit Gent (IIC), de bouwheer van CAPTURE, sprak Hans Jacobs, CEO van Sanitel, aan om in het nieuwe onderzoekscentrum de klimaatregeling te voorzien.

Wat was de vraag van het ICC?

Jacobs: 'Het ICC zocht naar een flexibele, compacte én ecologische oplossing. De nood naar die flexibiliteit ligt in het feit dat de derde en vierde verdieping van CAPTURE bestaat uit laboruimten die verhuurd worden aan startups. Om een voorbeeld te geven: eTheRNA doet onderzoek naar immuuntherapieën en huurt 6 laboruimten. Omdat zij met zuurkasten werken, hebben zij meer nood aan debietwisselingen. Wij hebben daarop andere luchtgroepen geplaatst.'

Voor welke oplossing hebben jullie gekozen?

Jacobs: 'Voor deze case hebben we geopteerd voor het hybride VRF-systeem van Mitsubishi Electric. Dat was toen nieuw, want het was nog maar één keer eerder in België gebruikt.'

Waarom hebben jullie juist voor dat systeem gekozen?

Jacobs: 'Omdat dit systeem specifiek ontwikkeld werd voor moderne gebouwen met hoge eisen op het vlak van efficiëntie en comfort. Het hybride VRF-systeem combineert de sterke punten van een direct verdampend systeem met die van een waterdragend systeem. Terwijl het koelmiddel uitsluitend tussen de buitenunit en de Hybrid BC-Controller circuleert, heeft in het gebouw zelf alleen water de functie van energiedrager.'

Voor de leken onder ons, wat betekent dit concreet?

Jacobs: 'Bij voorlopers van het hybride VRF-systeem ga je koelgassen binnenbrengen in het gebouw en omzetten in koelte of warmte. Met dit hybride systeem werkt het anders. Dan worden de koelgassen binnengebracht tot aan een collector en elke ruimte wordt vervolgens apart bediend, volgend de specifieke noden. Dit gebeurt met water, dat wordt opgewarmd of gekoeld. Het water wordt rondgestuurd via het binnencircuit van het hybride VRF-systeem en zorgt voor milde temperaturen en een uiterst stille werking, wat voor extra comfort zorgt. En niet te vergeten, door een lager verbruik van de koelgassen is dit systeem uiterst energie-efficiënt.'

Vroeg de bouwheer expliciet naar dit systeem?

Jacobs: 'Neen, dat was een suggestie van ons. We hadden het klassieke VRF-systeem kunnen nemen, maar met onze eigen studiedienst hebben we de engineering van dit project gedaan en dan bleek dat dit hybride systeem duidelijk de betere keuze was op energetisch vlak.'

Wat was de grootste uitdaging?

Jacobs: (denkt na) 'Toch de timing. We hadden slechts drie maanden om dit in orde te krijgen, wat echt niet veel is voor een project van deze grootte.'

sanitelnv.be

Foto's: © Sanitel

Heb je ook nieuws dat je wil delen? Laat het ons weten.