Rewind: bouwbedrijf met een sociale missie

Rewind cvso - werfbanner

"Bouwen met mensen, voor mensen en aan mensen." Zo kan je Rewind in één zin omschrijven. Het Gentse bouwbedrijf is gegroeid uit het ESF-project (Land)bouwen voor en met (ex-)gedetineerden.

Rewind cvso is een coöperatieve vennootschap en sociale onderneming. Ze werd opgericht door partners die zich willen inzetten voor een warme en inclusieve maatschappij. In mei 2020 startte Jurgen Goesaert bij Rewind als coördinator. ‘Ik was de eerste werknemer’, zegt de 42-jarige, die een graduaat elektronica op zak heeft en verschillende jaren in onder andere de elektro- en bouwsector aan de slag is geweest.

Rewind - tewerkstelling in de bouwsector voor (ex-)gedetineerden

Coördinator bij Rewind, wat houdt dat juist in?

Goesaert: (lacht) ‘Eigenlijk is coördinator de juiste omschrijving van mijn job. Binnen Rewind doe ik zowat alles: boekhouding, offertes opmaken, prospectie, HR, you name it. Dat maakt de job voor mij pittig en tegelijkertijd zeer boeiend.’

Wat doet Rewind eigenlijk?

Goesaert: ‘Rewind is een bouwbedrijf, maar dan met een sociaal oogmerk. We zetten in op re-integratie via werk in de bouwsector. Dat gaat om ex-gedetineerden of mensen met een beperkte detentie. Dat betekent dat zij soms nog een enkelband dragen of zich ‘s avonds weer bij de gevangenis moeten aanmelden. Daarnaast werken we ook met mensen die binnen de sociale economie aan de slag zijn.’

Eén succesverhaal is vaak voldoende voor een samenwerking op lange termijn

Wie komt er in aanmerking om bij Rewind te kunnen starten?

Goesaert: ‘Om bij Rewind een traject te starten is motivatie het allerbelangrijkste. Dat primeert boven ervaring, al hebben eigenlijk alle medewerkers een eerste ervaring binnen de bouwsector. We starten altijd met een stage van twee weken bij het maatwerkbedrijf Weerwerk. Tijdens die periode focussen we vooral op de werkattitudes. Is dat goed, dan kunnen ze bij Rewind aan de slag. Eerst met een IBO-contract, nadien met een vast contract.’

De bouwsector smeekt om gemotiveerde arbeidskrachten. Kan Rewind daar soelaas bieden?

Goesaert: ‘Daar ben ik van overtuigd. Het is op vele vlakken een win-winsituatie. Wij selecteren gemotiveerde werkkrachten, leiden ze voor een stuk op en voorzien ook begeleiding door onze partnerships. Maar ik begrijp wel dat er een bepaalde drempel is waar de zaakvoerder van een ander bouwbedrijf overheen moet. Onze vaste partners zijn die drempel al over. Voor andere bouwbedrijven, die ons minder goed kennen, is vaak één succesverhaal voldoende om een samenwerking op langere termijn mee af te sluiten. De mensen bij Rewind hebben een rugzakje, maar ze zijn des te gemotiveerder om zich voor de volle honderd procent in te zetten. Wat ook kan helpen is dat aannemers in aanmerking kunnen komen voor openbare aanbestedingen met een sociale clausule, wanneer ze met Rewind samenwerken.’

Zorgt Rewind nog voor extra ondersteuning tijdens een tewerkstelling?

Goesaert: ‘Net zoals andere werkgevers, hechten wij heel veel belang aan nazorg. Rewind is gestoeld op vier pijlers: werken, wonen, zorg en welzijn. Daar bieden wij dus ondersteuning op maat. Sommige werkkrachten hebben helaas ook te maken gehad met een verslavingsproblematiek en bijna allemaal kampen ze met financiële problemen. Er is ook nog het probleem van huisvesting. Zoek maar eens een degelijke woning die betaalbaar is. Een trajectcoach van het CAW staat hen daarin bij, net zoals ze ook op psychosociaal vlak ondersteuning biedt. Daarnaast zetten we ook heel hard in op de zogenaamde soft skills. Een jobcoach van Weerwerk werkt met onze Rewind-mensen rond thema’s als communicatie, leren luisteren, time management en empathisch vermogen.'

Als iemand interesse heeft om met Rewind samen te werken, wat moet die dan doen?

Goesaert: ‘Op onze website is er alvast meer informatie te vinden over onze werking en daar staan ook mijn contactgegevens. Ik geef graag meer vrijblijvende informatie over hoe we kunnen samenwerken.’

→ rewindvlaanderen.weebly.com

(© Foto's: Rewind cvso)

Lees binnenkort het hele verhaal achter Rewind in ons ledenmagazine De Oost-Vlaamse Aannemer.

Lid van de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen en wil je ook gratis in ons magazine verschijnen?

• Pak uit met een recent afgewerkt project.
  • Stel je bouwbedrijf voor.
  • Leid je een boeiend bestaan, heb je een interessante kijk op het leven, een spannende hobby of wil je gewoon je ondernemersverhaal kwijt?
  • Genomineerd voor een award? Een overname gedaan, een grote investering of ga je uitbreiden?

Neem snel contact met ons op!

Deel jouw nieuws via ons ledenmagazine