Nieuwe loonschalen voor arbeiders in de bouw

Loon

De lonen van de arbeiders in de bouw (PC 124) worden op 1 juli 2021 geïndexeerd.

Toegang tot de bouwdatabank is exclusief voor Confederatie Bouw-leden.
Ben je lid, maar vind je jouw inloggegevens niet meteen terug? Neem dan contact met ons op.

Op 1 juli 2021 verhogen de lonen van de arbeiders in de bouw (PC 124) in functie van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex.

Deze lonen worden normaliter elk kwartaal aangepast aan de indexevolutie, maar nu dateert de laatste indexaanpassing al van 1 oktober 2020. De reden? Zowel op 1 januari als 1 april van 2021 lagen de indexen, om te gebruiken in de berekeningsformule, lager dan de laatste indexaanpassing. Volgens de cao kunnen negatieve resultaten van de indexformule niet worden toegepast. Deze zijn nu wel verrekend in de huidige indexverhoging, die berekend is op basis van de indexen gebruikt bij de laatste aanpassing.

Studenten

Het barema met de nieuwe minimumlonen en de andere aangepaste bedragen kan je als Confederatie Bouw-lid downloaden van de bouwdatabank. Dit barema bevat ook de nieuwe lonen voor de studenten, dat jaarlijks wordt geïndexeerd op 1 juli).