Nieuwe loonschalen PC 124 vanaf 1 juli en loonbarema studenten

Loon

Vanaf 1 juli 2022 verhogen de lonen van de arbeiders PC 124. Ook het uurloon van een student wordt op 1 juli aangepast.

De totale verhoging in 2022 wordt geraamd op 7,97%

Op 1 juli 2022 verhogen de lonen van de arbeiders in het PC 124. Het gaat om de driemaandelijkse aanpassing van de lonen aan de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex.

Omdat de hoge inflatie aanhoudt, is de toepasselijk indexcoëfficiënt opnieuw zeer hoog (+2,42%).
Op 1 juli zullen de lonen in het PC 124 al met 6,78% gestegen zijn ten opzichte van eind vorig jaar. Met de volgende indexering op 1 oktober erbij wordt de totale verhoging in 2022 geraamd op 7,97%.

Lonen studentenarbeid

De tewerkstelling van studenten is onderworpen aan specifieke bepalingen. Zolang zij niet langer duurt dan 475 uur per kalenderjaar is zij niet onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en ook niet aan bedrijfsvoorheffing. Zij is enkel onderworpen aan een solidariteitsbijdrage. Voor hen geldt in paritair comité bouw (PC 124) een specifieke loonschaal. Deze loonschaal wordt een keer per jaar aangepast op 1 juli. Het bedrag van het uurloon van een student kan u downloaden van onze bouwdatabank.

Lonen PC 149.01

De lonen van de arbeiders in het PC 149.01 (elektriciens) wijzigen niet op 1 juli 2022. Zij worden jaarlijks geïndexeerd. De volgende aanpassing op 1 januari 2023 wordt geraamd op 7,39%.

Toegang tot de bouwdatabank is exclusief voor Confederatie Bouw-leden.
Ben je lid, maar vind je jouw inloggegevens niet meteen terug? Neem dan contact met ons op.