Nationale actiedag op 20 juni 2022

Stakingsactie

In het kader van de “Koopkracht”-campagne organiseert het gemeenschappelijke vakbondsfront (MWB, ABVV Metaal, ACV Metea & ACLVB) een nationale actiedag op 20 juni 2022 in heel het land. In Brussel zal die dag ook een nationale betoging plaatsvinden.

Hebben mijn werknemers recht op loon?

Werknemers die deelnemen aan de nationale actiedag

Werknemers die afwezig zijn op het werk om deel te nemen aan deze actiedagen, hebben geen recht op loon.

• De gesyndiceerde werknemers die deelnemen aan de geplande actiedag van hun vakbond zullen een stakingsvergoeding ontvangen;
  • De niet-gesyndiceerde werknemers die deelnemen aan de geplande actiedag ontvangen geen loon en geen stakingsvergoeding. Zij zijn daarentegen wel rechtmatig afwezig indien zij jou voorafgaandelijk van hun deelname op de hoogte brengen. Het is in dit geval mogelijk om in te stemmen met de opname van een vakantiedag of een dag inhaalrust.
Werknemers die niet deelnemen aan de nationale actiedag

De werknemers die niet aan de nationale actiedag deelnemen en die die dag normaal werken, moeten het normale loon voor die dag krijgen.

Werkwillige werknemers die op de plaats van tewerkstelling aankomen, maar die hun werk niet kunnen aanvatten wegens bijvoorbeeld een stakingspost, hebben die dag geen recht op loon.

Heb je nog vragen?

Raadpleeg ons dossier op de website: