Gents herenhuis straalt pracht van weleer uit

Ons lidbedrijf Bouw-iD uit Astene zette, samen met architecte Miranda De Boeck, zijn tanden in dit ambitieuze renovatieproject.

Deze statige herenwoning aan de Sint-Michielskerk in het centrum van de Arteveldestad stond al enkele jaren te verkommeren toen de nieuwe eigenaars in 2020 het pand lieten opknappen tot een ruime, hedendaagse stadswoning.

Authentieke karakter bewaren

Dat de woning niet in opperbeste staat was, is nog voorzichtig uitgedrukt. Het pand werd dan ook ingrijpend gerenoveerd, maar met respect voor de ziel van het huis. De nieuwe eigenaars waren vastbesloten het authentieke karakter van deze  herenwoning te bewaren.

‘Muurschilderingen, brandglaspartijen of sierlijsten, elk authentiek stijlelement werd liefdevol opgeknapt. Vandaag ademt deze exclusieve herenwoning dan ook opnieuw de sfeer en grandeur van weleer uit’, blikt Guy Speltdooren, terug.

‘Bij dit project zorgde de architecte voor een groot gevoel van vrijheid door de ruimtes met elkaar te verbinden en te werken met grote glaspartijen’, gaat de CEO van Bouw-iD verder.

Ook de vide, tussen de keuken en de voorgevel, speelt daarin een belangrijke rol. ‘Die open ruimte zorgt voor extra natuurlijk zonlicht in de keuken, maar creëert ook interactie tussen de boven- en de benedenverdieping.'

Om het gekraak van de oude parketvloer te verhelpen stelde Bouw-iD voor om de  houten roostering te versterken met zwaluwstaartprofielen. ‘Zo krijg je een authentieke parketvloer die zo robuust is als die van in een nieuwbouwwoning,’ stelt Speltdooren.
Gents herenhuis straalt pracht van weleer uit

Sfeer van luxueus hotel

De bijzondere architectuur zit vol prachtige details. Toch onderscheidt deze woning zich ook door een doordachte inrichting waarin de kleuren groen, okergeel en messing de boventoon voeren, in combinatie met lichte natuurtinten, hout en marmer. Een combinatie die wonderwel past bij het warme parket, de terrazzo en het carraramarmer van de trap.

Heel bijzonder is de groene mortex, die zowel de master bedroom als de badkamer de sfeer van een luxueus hotel doet ademen.

Lees binnenkort meer over dit project in ons ledenmagazine

Lid van de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen en wil je ook gratis in De Oost-Vlaamse Aannemer verschijnen?
  • Pak uit met een recent afgewerkt project.
  • Stel je bouwbedrijf voor.
  • Leid je een boeiend bestaan, heb je een interessante kijk op het leven, een spannende hobby of wil je gewoon je ondernemersverhaal kwijt?
  • Genomineerd voor een award? Een overname gedaan, een grote investering of ga je uitbreiden?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel jouw nieuws via ons ledenmagazine