Overslaan en naar de inhoud gaan

Flitscontroles in mei, checklist en resultaten inspectie 2021

Sociaaljuridisch advies
  Steven Imschoot
  28 January 2022
Sociale inspectie

De Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) heeft op haar website aangekondigd om in mei sociale flitscontroles te houden in de bouwsector. Gebruik de checklist om je voor te bereiden.

De Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) voert ook dit jaar sociale flitscontroles uit in enkele fraudegevoelige sector. In mei spitst de SIOD zich toe op de bouwsector

SIOD _ Sociale flitscontrole bouw - mei 2021

Resultaten sociale flitscontrole 2021

Vorig jaar ging de inspectiedienst ook al bij een aantal bouwbedrijven langs in de meimaand. Iets meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven was niet helemaal in orde.

In het overzicht van de SIOD vind je een gedetailleerd overzicht van de verschillende inbreuken die werden vastgesteld.

Informatief en preventief

Deze flitscontroles hebben voornamelijk een informatief en preventief karakter. Het informatieve en preventieve karakter neemt uiteraard niet weg dat de inspectiediensten, bij vaststellingen van zwaarwichtige inbreuken, ook tijdens deze flitscontroles kordaat zullen optreden en indien nodig verbaliseren.

Handhaving COVID-19-maatregelen

Tijdens de flitscontrole zullen de sociaal inspecteurs ook blijvend aandacht besteden aan de COVID-19-maatregelen.

Checklist bouw

Bereid je alvast voor met de checklist voor de bouwsector.

Je vindt er onder meer het volgende in terug:

  • Welke documenten door een sociaal inspecteur kunnen worden opgevraagd
  • Welke vragen door hem kunnen worden gesteld
  • Een overzicht van de belangrijkste inbreuken die tijdens deze controleacties kunnen worden vastgesteld

Deze lijst is niet limitatief. De inspectiediensten kunnen in principe nog andere zaken opvragen, maar deze checklist geeft alvast een houvast.


Vragen hierover en lid van Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen?
Neem dan contact met ons op.

  • Els Van Heck

    Els Van Heck

    Manager dienstverlening en personeelsbeleid

    09 244 45 03 · 0474 98 92 23

     

    Stuur Els een mail