Federale regering verlengt en breidt steunpakket uit

Alexander De Croo

De federale regering heeft op vrijdag 12 februari beslist om het steunpakket van november 2020 te verlengen tot eind juni 2021. Daarnaast werden er bijkomende economische steunmaatregelen goedgekeurd die bedrijven en werknemers beter moeten beschermen en door de crisis loodsen.

De verlenging van het bestaande steunpakket tot eind juni gaat om een extra ondersteuning van in totaal meer dan twee miljard euro.

Het gaat onder meer om:

• de verlenging van het uitstel van betaling van belastingen;
  • de tijdelijke werkloosheid wegens corona voor alle sectoren;
  • het dubbel crisis-overbruggingsrecht;
  • het nieuwe overbruggingsrecht dat sinds 1 januari  2021 actief is;
  • en een extra uitstel voor betaling van de vennootschapsbijdrage.

Extra steunmaatregelen

Daarbovenop komen nog een reeks gerichte extra steunmaatregelen voor bedrijven zoals:

• de heractivatie van de tax shelter voor kmo’s om het eigen vermogen van ondernemingen met een omzetverlies van meer dan 30% te versterken;
  • de aanmoediging om individuele afbetalingsplannen voor BTW aan te vragen waardoor het hoge interesttarief van 9,6% kan vermeden worden;
  • en de afschaffing van de decembervoorschotten voor de bedrijfsvoorheffing en de btw die verrekend zullen worden in 2022.