Deze versoepelingen gaan in vanaf 18 februari

Afgelopen vrijdag kondigde het Overlegcomité enkele versoepelingen aan. Die gaan in op vrijdag 18 februari.

Op vrijdag 11 februari maakte het Overlegcomité bekend dat de zogenaamde coronabarometer vanaf vrijdag 18 februari overgaat naar "code oranje".

Goed nieuws voor de horeca en de evenementensector, maar het impliceert ook enkele versoepelingen in het bedrijfsleven.

• Het is niet langer verplicht om 4 dagen per week van thuis te werken. Telewerk blijft wél aanbevolen, maar er is vanaf vrijdag op ondernemersvlak meer mogelijk om medewerkers vaker naar kantoor te laten komen.
  • Personeelsevents, zoals een teambuilding of het uitwuiven van een collega die met pensioen gaat, zijn weer toegelaten.
  • Mondmaskers op de werkvloer hoeven niet meer, tenzij de veilige afstand van anderhalve meter niet kan worden gegarandeerd.
  • Aannemers met een eigen showroom kunnen vanaf 18 februari opnieuw meer dan twee personen ontvangen. Ook de regel van 1 klant per 10m² verkoopoppervlakte valt weg. De mondmaskerplicht geldt wél nog in de showroom.

Voor het overige blijven alle preventiemaatregelen uit de Generieke Gids en de sectorprotocollen actief.

De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg verzamelt op haar website de Generieke Gids en alle sectorprotocollen die werden opgesteld in de desbetreffende paritaire comités.

Els Van Heck

Manager dienstverlening en personeelsbeleid