'De raad die ik mezelf als 16-jarige zou geven? Vroeger zelfstandig worden'

Team van Pollyn

Jan Pollyn en Jana Bastiaen zijn de zaakvoerders van Pollyn BV uit Nevele. Jan was erop gebrand om de boerderij van zijn grootouders over te nemen, maar rolde via een vakantiejob in de wereld van opritten en terrassen.

Project Pollyn: aanleg oprit

Van kleine terrassen met een oppervlakte van zo’n 50 m² tot grote werken van wel 1500 m², Pollyn neemt het voor zijn rekening zonder af te wijken van de core business. 'Een hek plaatsen gaan we bijvoorbeeld zelf niet doen', illustreert Jan. 'We verwijzen klanten dan graag door naar andere aannemer voor zoiets. Wij doen waar wij sterk in zijn en dat is het aanleggen van terrassen en opritten. Zelf werken we vooral in een landelijke stijl en verdiepen we ons in rustieke en authentieke materialen.'

‘Naar de toekomst toe streven we als bedrijf vooral naar onafhankelijkheid', klinkt het bij Jana. ‘Nu zijn we soms afhankelijk van andere aannemers. Die samenwerkingen lopen heel vlot en correct, maar ik zou graag zelf een eigen ploeg startten om de grotere grondwerken in eigen beheer te kunnen doen. Op die manier kunnen we nog meer service aan onze klanten bieden en totaalprojecten afleveren', vult Jan aan.

Op eigen benen

Jan droomde er als kind eigenlijk van om de boerderij van zijn grootouders over te nemen. Helaas zijn ze veel te vroeg gestorven en was Jan te jong om die droom na te jagen. 'Ik volgde de studierichting landbouw maar na het afstuderen ben ik uiteindelijk als diender gestart bij het bedrijf waar ik jarenlang jobstudent was. Ik vond er mijn passie in het aanleggen van opritten en terrassen', begint Jan.

Na zeven jaar zette Jan de stap om een eigen bedrijf op te richten. Hij komt uit een familie waar ondernemen in het bloed zit en het kriebelde bij hem om zijn eigen baas te zijn en na te denken over wat hij wil bereiken met zijn onderneming. ‘Ik ben blij dat ik de stap gezet heb’, zegt de 29-jarige Jan. 'De ervaring die ik opdeed als werknemer was belangrijk, maar achteraf bekeken zou ik mijn 16-jarige zelf toch aanraden om vroeger zelfstandig te worden. Als je hard wil werken en steeds wil bijleren, dan kan je namelijk alles bereiken wat je wil'

Pittige combo

Terwijl Jan de uitvoerende kracht is, neemt Jana het administratieve luik voor haar rekening. Daarnaast oefent ze nog een voltijdse job uit bij AGO Technics. ‘De eerste jaren was dit heel goed te combineren, maar naarmate het bedrijf groeit begint dit toch een pittige combinatie te worden’, vertelt ze.

Ook de weekends van de zaakvoerders zitten snel vol. Hier en daar wat afwerken in hun eigen huis, een klein project uitvoeren, offertes en facturen opmaken op zondagvoormiddag, enzovoort. 'Ik geef toe dat er daardoor niet veel tijd meer over is voor onszelf. Naar de toekomst toe zullen we goed moeten nadenken waar we ons bedrijf binnen enkele jaren zien en hoe we hierop zullen inspelen qua organisatie.'

Lees het volledige verhaal van Jana Bastiaen en Jan Pollyn in ons ledenmagazine en ontdek onze nieuwe rubriek "Het Laatste Woord".
Lid van de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen en wil je ook gratis in ons magazine verschijnen?
  • Pak uit met een recent afgewerkt project.
  • Stel je bouwbedrijf voor.
  • Leid je een boeiend bestaan, heb je een interessante kijk op het leven, een spannende hobby of wil je gewoon je ondernemersverhaal kwijt?
  • Genomineerd voor een award? Een overname gedaan, een grote investering of ga je uitbreiden?

Neem snel contact met ons op.