De I-waarde voor oktober 2021

Houten planken gestapeld

Het indexcijfer van de bouwmaterialen, de I-waarde, voor oktober is beschikbaar op de bouwdatabank.

Toegang tot de bouwdatabank is exclusief voor Confederatie Bouw-leden.
Ben je lid, maar vind je jouw inloggegevens niet meteen terug? Neem dan contact met ons op.

Het indexcijfer van de algemene bouwmaterialen, de I-waarde, die sinds 1955 wordt gebruikt in vele prijsherzieningsformules voor openbare aanbestedingen en privécontracten, nam in oktober lichtjes toe met 0,9%.

De waarden van de non-ferrometalen en koolwaterstoffen namen het sterkst toe met respectievelijk 7,9% en 4%. In tegenstelling tot staal (-1,3%) en hout (-0,9%) waarvan de gemiddelde waarden in oktober daalden.

Deze indexen wordt onder andere met de S-waarde gebruikt voor het berekenen van herzieningsformules die prijsverschillen opvangen tussen het afsluiten van het contract en het begin van de werken.