Cosmixx tilt betonbescherming en betonbehandeling naar hoger niveau met innovatieve techniek

Cosmixx

Eind november 2020 richtte Jonathan Coeman het bedrijf Cosmixx op. Vanuit zijn kantoor in Aalter is de 36-jarige met zijn team actief in de Benelux en Frankrijk. 'Van jongs af aan wist ik dat ik zou ondernemen. Met Cosmixx heb ik mijn zakelijke passie gevonden.'

Het ondernemersbloed stroomt bij Jonathan Coeman al sinds zijn geboorte door de aderen. 'Ik ben opgegroeid in een familie van ondernemers. Het heeft wel jaren geduurd vooraleer ik mijn echte passie kon vinden. Die zoektocht kwam tot een einde wanneer ik in aanraking kwam met beton, meer bepaald met het beschermen en waterdichten van deze oerdegelijke materie. Later kwam daar het opwaarderen en veredelen van beton bij.'

Cosmixx

Wat is de core business van Cosmixx?

Coeman: 'In zekere zin is Cosmixx gestoeld op vier onderdelen: betoncosmetica, betonherstel, betoninjecties om waterinfiltratie aan te pakken en externe flexibele waterdichting.'

Betonherstel en betoninjecties zijn duidelijk. Wat bedoel je met betoncosmetica en externe flexibele waterdichting?

Coeman: 'Betoncosmetica omvat het opwaarderen van betonelementen. Met behulp van een spuittechniek, de lazuurtechniek, laten we een extra grijstint in het beton dringen. Op die manier veredelen we de betonconstructie, die door welke reden dan ook niet opleverbaar is. Het grote voordeel voor de klant is dat het zijn kleur behoudt. Deze behandeling hoeft dus niet om de zoveel jaar hernomen te worden. Hierdoor wordt de bouwheer niet opgezadeld met een terugkerende kost en behouden alle partijen de betonlook waarvoor men initieel had gekozen.'

Flexibele membranen zijn uitermate geschikt voor betonelementen of -structuren die permanent in water gedompeld zijn

En de externe flexibele waterdichting?

Coeman: 'Dat gebeurt met flexibele membranen die we verspuiten. Het membraan staat in ter bescherming van funderingen en het tegengaan van carbonatatie (Door inwerking van CO₂ in het beton daalt de zuurgraad van het beton, waardoor het de beschermende werking van het wapeningstaal verliest, nvdr) en aantasting door chloride.'

'Behalve de vlotheid van het aanbrengen van het membraan heeft het nog een zeer groot voordeel. Het membraan heeft, door het toepassen van deze methodiek, over de hele oppervlakte 100% hechting. Dit is een groot voordeel en verbetering ten opzichte van de EPDM of roofing die tot over een paar jaar gebruikt werd. Het nadeel van die voorgaande methodieken is dat er bij een waterinfiltratie niet met zekerheid kan gezegd worden wáár het lek juist zit. Dat is bij ons per definitie onmogelijk. We hebben sowieso 100% hechting op de betonconstructie. Stel dat er tóch een lek is, wat de oorzaak ook mag zijn, dan weten we exact waar we moeten graven. Daarom is dit ook uitermate geschikt voor betonelementen of -structuren die permanent in water gedompeld zijn.'

cosmixx.eu

Binnenkort maak je uitgebreid kennis met Cosmixx in de maarteditie van ons ledenmagazine.

Wil je ook je bedrijf voorstellen in De Oost-Vlaamse Aannemer? Laat het ons weten via het contactformulier.