Cordeel viel in de prijzen met hoofdkantoor

Cordeel - hoofdkantoor

Cordeel viel afgelopen maandag in de prijzen bij de staalbouwwedstrijd van Infosteel. Ons lidbedrijf won met het hoofdkantoor de award in de categorie Utiliteitsbouw. Kort na de officiële opening van het hoofdkantoor - in het voorjaar van 2019 - gingen wij al langs bij Dirk Verschueren, sales- en marketingdirecteur bij Cordeel, voor een reportage in ons ledenmagazine De Oost-Vlaamse Aannemer. Dit tekenden wij toen op.

Het nieuwe hoofdkantoor van Cordeel is 108 meter lang en heeft een overspanning van 72 meter. Het is 25 meter hoog en zweeft 20 meter boven het voormalige droogdok. Er zijn ruim 130 hydraulische schroefpalen nodig om het hele gebouw, waaronder een metalen constructie van 1.200 ton, te dragen.
Cordeel - hoofdkantoor II

Technologisch en architectonisch statement

De Boelwerf, de 87 hectare grote Belgische scheepswerf aan de Schelde, domineerde 165 jaar lang de skyline van Temse tot de werf begin jaren negentig op de fles ging. Samen met de firma Aertssen kocht Cordeel in 2011 vijfentachtig hectare op om te ontwikkelen.

Vandaag telt de site een slordige 600 appartementen, tientallen woningen en een zestigtal bedrijven. "Omdat Cordeel de jongste jaren enorm was gegroeid, werd er beslist om de Europalaan te verlaten. We verhuisden eerst onze afdelingen prefab, schrijnwerkerij en metaal, en begonnen rond maart 2017 dan aan de bouw van dit nieuwe hoofdkantoor", vertelt sales- en marketingdirecteur Dirk Verschueren.

Ruim twee jaar later namen de personeelsleden er hun intrek. Het is niet zomaar een kantoor geworden. "Binst Architects kwam met dit voorstel en ontwierp op onze vraag ook een eenvoudiger hoofdkantoor, maar uiteindelijk heeft het toch niet te lang geduurd om de knoop door te hakken en voluit voor dit ontwerp te gaan. Het is een technologisch en architectonisch statement waar onze verschillende afdelingen bij betrokken zijn en waarmee we tonen tot wat Cordeel in staat is. Dit is ons visitekaartje."

Het is duidelijk, Temse heeft een nieuw landmark.

Cordeel - hoofdkantoor III

Open ruimte

Ook de waarden van Cordeel zitten in het hoofdkantoor vervat. "Omdat het totaalgewicht van het gebouw beperkt moest blijven, waren we genoodzaakt zo licht mogelijk te bouwen. Daarom werd er gekozen voor veel glaspartijen en open ruimtes, wat het kantoor een heel prettige vibe geeft", vertelt projectleider Tes Dhooge. "Dat open ruimtegevoel is meteen een afspiegeling van de openheid en transparantie binnen
Cordeel", vult Verschueren aan.

Het klasse 8 bouwbedrijf besteedde bij het ontwerp heel wat aandacht aan duurzaamheid en ecologie. "We hebben geopteerd voor een BEO-veld (BEO staat voor boorgaten energieopslag, n.v.d.r.) om met energie uit de grond het gebouw te koelen of te verwarmen. In alle vergaderruimten zijn er grote televisieschermen zodat er paperless kan vergaderd worden. Daarnaast zijn de prefab- en metaalafdelingen met voldoende zonnepanelen uitgerust om ook het hoofdkantoor  van energie te voorzien."

De prefabafdeling kan bovendien het water uit het droogdok gebruiken. "We hebben het gebouw bewust twintig meter boven het droogdok
gebouwd, omdat we alle opties willen openhouden", legt Verschueren uit.

Lid van de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen en wil je ook gratis in ons magazine verschijnen?
  • Pak uit met een recent afgewerkt project.
  • Leid je een boeiend bestaan, heb je een interessante kijk op het leven, een spannende hobby of wil je gewoon je ondernemersverhaal kwijt?
  • Genomineerd voor een award? Een overname gedaan, een grote investering of ga je uitbreiden? Wij delen je nieuws graag!