Bouwsector dringt sociale dumping terug

Bouwvakker

De bouw doet er alles aan om sociale fraude aan te pakken. Met succes, want sinds een viertal jaar stijgt het aantal loontrekkenden en daalt het aantal gedetacheerden in de sector.

Bovendien was de Confederatie Bouw een initiatiefnemer van het Plan voor Eerlijke Concurrentie, waarvan de meeste maatregelen ondertussen ingevoerd zijn. 'Meer nog, we trokken een aantal keer naar de rechtbank tegen sjoemelende firma’s die zogezegd in onderaanneming zouden werken', reageert Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, op de actieweek tegen sociale dumping van het ABVV.

De Confederatie Bouw is er - net als het ABVV - voorstander van om sociale dumping in de bouw nog verder terug te dringen. Toch is de Confederatie ervan overtuigd dat er de afgelopen jaren op dat vlak, samen met alle sociale partners en de overheid, al stevige stappen vooruit gezet werden. Sinds het vierde kwartaal van 2016 gaat het aantal loontrekkenden in de bouw omhoog. Er zijn er nu 204.000. Dat is het gevolg van het Plan voor Eerlijke Concurrentie (PEC-plan), afgesloten onder de regering-Michel, en de loonlastenverlaging die sinds 2018 werd doorgevoerd in de bouw.

35.000

Het aantal gedetacheerden in onze sector bedraagt momenteel 35.000 personen, ongeveer een tiende van alle arbeidskrachten in de bouw. Hun aantal daalt sinds het derde kwartaal van 2017, ook hier mede door het PEC-plan en de loonlastenverlaging in de bouw. Daarnaast doet de Confederatie er via haar gewestconfederaties alles aan om zoveel mogelijk jongeren warm te maken voor de bouw. Die inspanningen zullen ook het komend decennium verder gezet worden, samen met de vakbonden.

De Confederatie Bouw was bovendien een fervent pleitbezorger van dat PEC-plan. Dat plan, waarvan de meeste maatregelen ondertussen uitgevoerd zijn, moest onze bouwbedrijven tegen oneerlijke, deloyale concurrentie beschermen. Zoals afgesproken, is het nu tijd voor een evaluatie van dat plan, kwestie van de strijd tegen sociale dumping nog verder aan te scherpen. Zo wil de Confederatie Bouw de opdrachtgevers verantwoordelijk maken voor het naleven van eerlijke loonvoorwaarden in de aanbestedingsprijzen en de ConstruBadge verplicht maken bij alle werknemers en zelfstandigen op de werven.