Bouw kan enkel groeien dankzij opleving overheidsinvesteringen

De economische activiteit van de bouw in zijn geheel viel vorig jaar met 3,8% terug, zo blijkt uit de conjunctuuranalyse van de Confederatie Bouw. Dit jaar zou een herstel van 5% mogelijk zijn, op voorwaarde dat grote projecten, zoals de Oosterweel, het GEN en de tram in Luik, uitgevoerd worden. De bouw van nieuwe woningen nam met 8% af in 2020, maar zou dit jaar met 3% toenemen. De context om te bouwen of te renoveren blijft immers goed met onder meer lage hypothecaire leningen en gestegen koopkracht.

Uit de conjunctuuranalyse van de Confederatie Bouw blijkt dat de productie van nieuwe woningen vorig jaar met 8% gedaald is, rekening houdende met de effecten van de lockdown en het niveau van de bouwvergunningen die tijdens de eerste 10 maanden met 3,4% daalden in ons land.

Voor dit jaar verwacht de Confederatie een voorzichtig herstel met 3% in dit segment. Bij de helft van de bouwbedrijven liggen de orderboeken nog steeds lager dan in 2019, bij 17% bevinden ze zich veel lager of zijn ze zelfs bijna leeg.

8,5

Door enkele grotere projecten, maar ook dankzij een toename van de publieke investeringen, zou de burgerlijke bouwkunde dit jaar een groei optekenen van 8,5%

Perspectief voor burgerlijke bouwkunde en renovatiesector

De context om als consument een huis te bouwen of te renoveren blijft dan ook bijzonder gunstig. De hypothecaire leningen zijn nog nooit zo laag geweest (1,30% op 20 jaar), de gezinsinkomsten stegen vorig jaar en de werkloosheid was zelden zo laag de afgelopen 30 jaar. Daarnaast versterken de vastgoedprijzen (+4% voor huizen, +7% voor appartementen) en de bouwprijzen (+3% tussen november 2019 en november 2020) de competitieve positie van nieuwe woningen. En dan tellen we de veralgemeende btw-verlaging naar 6% voor sloop en heropbouw nog niet mee die begin dit jaar inging en ook in 2022 zal gelden.

De sector van openbare werken heeft vorig jaar een daling nipt kunnen vermijden dankzij enkele grotere projecten, zoals Oosterweel, GEN en zo meer. Door die projecten, maar ook dankzij een toename van de publieke investeringen, zou de burgerlijke bouwkunde dit jaar een groei optekenen van 8,5%. Ook de renovatiesector zou dit jaar met 5% groeien na een daling met 1,3% gekend te hebben in 2020.

Door de Green Deal en het Europees relancebeleid verwacht de sector zich op middellange termijn wel aan extra arbeid en dus ook extra arbeidskrachten. Willen we die klimaatdoelstellingen realiseren, moet het tempo van energierenovatie verdubbeld tot verdrievoudigd worden. In België komt dat neer op 135.000 renovaties per jaar of 15 renovaties per uur. Daarom heeft de bouw nu meer dan ooit handen, maar ook hoofden nodig.

Die boodschap staat dan ook centraal tijdens ons jaarlijks BouwForum dat dit jaar omwille van corona virtueel plaatsvindt op woensdag 3 maart om 17u op bouwforumconstruction.be. Naast bouwondernemingen en jongeren komen ook nog diversiteitsdeskundige Taha Riani, professor Stijn Baert en premier Alexander De Croo aan het woord.

Schrijf nog snel gratis in voor de virtuele editie van BouwForum!