België scherpte inreisregels vanuit niet-EU-landen aan

Identiteitskaart - UK

De inreisregels vanuit rode gebieden die zich buiten de EU- en de Schengenzone bevinden zijn verder aangescherpt.

In een poging om de verdere opmars van de veel besmettelijkere Britse variant “B117” van het coronavirus af te remmen, heeft de federale regering vrijdagochtend 15 januari de inreisregels aangescherpt, vanuit rode gebieden die zich buiten de EU- en de Schengenzone bevinden. Deze categorie van reizigers zal voortaan áltijd het Passenger Locator Form moeten invullen, ook al verblijven ze niet meer dan 48 uur op het andere grondgebied of in België.

De regels die al algemeen van kracht waren voor personen die zich per boot of vliegtuig naar ons land verplaatsen, gelden sinds 15 januari ook voor reizen per trein (bv. de Eurostar) of bus vanuit landen die niet tot de EU of de Schengenzone behoren. Een maatregel die vooral bedoeld lijkt voor reizigers vanuit het Verenigd Koninkrijk, dat zoals bekend op 1 januari jl. uit de Europese Unie is gestapt.

Mensen die hun hoofdverblijfplaats niet in ons land hebben, moeten bij aankomst in België naast een ingevulde PLF eveneens een negatieve coronatest (van maximaal 72 uur oud) kunnen voorleggen. De officiële vervoerders of “carriers” zijn verplicht om dit te controleren, zowel bij het instappen als bij het uitstappen op Belgische bodem.