Bedrijfsgebouw Lab15 wint Publieksjuryprijs van Architectuur Prijs Gent

Steven Imschoot
  18 October 2021
Lab15 wint Publieksjuryprijs op Architectuur Prijs Gent

Ons lidbedrijf Lab15 sleepte op zondag 17 oktober met Bedrijfsgebouw G1812 de Publieksjuryprijs op de Architectuur Gent Prijs in de wacht. 'Het project is uitzonderlijk door de vooruitstrevende en goed functionerende visie op de werkomgeving', klinkt het uit de mond van de publieksjury.

Lab15 wint Publieksjuryprijs van Architectuur Prijs Gent

Naast een vakjuryprijs, die naar het Kapitein Zeppospark ging, werd er tijdens de eerste editie van de Architectuur Prijs Gent ook een publieksjuryprijs uitgereikt. Uit de twintig genomineerde projecten - een shortlist uit meer dan 120 kandidaturen - kozen de publieksjuryleden Bedrijfsgebouw G1812 voor Lab15.

Volgens de juryleden dient het project als tegenvoorbeeld voor gebruikelijke, weinig aantrekkelijke bedrijfsgebouwen die over heel Vlaanderen te vinden zijn. 'Het project dankt zijn uitzonderlijk karakter aan de vooruitstrevende en goed functionerende visie op de werkomgeving, die architecturaal uitgewerkt wordt door de relatie tussen het houtatelier en de kantoorruimten', leest het publieksjuryrapport.

(Foto's © GAFPA)

Ontdek meer over het winnende project van Lab15

De twee overige finalisten voor de publieksjury waren het Buurtontmoetings­centrum Standaertsite (1) en het Kapitein Zeppospark (2). De jury beschouwt de Standaertsite als architectuur waarmee een open, toegankelijke en aangename plek is gemaakt en als een succesvol voorbeeld van actief burgerschap. De juryleden belonen het Kapitein Zeppospark als een gevoelig ingerichte publieke groenruimte die zich het afgelopen jaar heeft ontpopt tot een ware magneet voor de meest diverse groep Gentenaren tot ver buiten de omliggende buurt. Volgens de juryleden zit de sterkte van het project vooral in de durf om een oorspronkelijk gepland bouwterrein onbebouwd te laten. De jury benadrukt met de keuze van het Zeppospark overigens de nood aan openbare groenruimte in de stad. Ze breekt expliciet een lans voor het behoud van het park en strand in hun huidige vorm, gezien de mogelijke uitbreiding van de jachthaven op de site. Verder pleit de jury voor de toevoeging van een zwembassin. (Foto's © Buurtontmoetingscentrum Standaertsite: Johnny Umans / Kapitein Zeppospark: Stad Gent)

Heb je ook nieuws dat je wil delen? Laat het ons weten.